Tydligare skillnader mellan lärarfacken

Lärarförbundet och arbetsgivarparten Sveriges Kommuner och Landsting har idag gått ut i en debattartikel i DN och presenterat en mindre undersökning bland 800 lärare. Utifrån denna påstår man att Sveriges lärare inte vill ha en statlig skola eller ökat statligt ansvar för skolan. Vi vet att detta inte stämmer. Detta visar att skillnaderna mellan Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet är mycket stora.
Lärare och andra grupper har i flera undersökningar tydligt visat att man vill ha mer statligt ansvar för skolan. Hade Lärarförbundet och den kommunala huvudmannen istället frågat – som Lärarnas Riksförbund gjort i en stor enkätundersökning bland 1000 elever, 1000 föräldrar och 1000 lärare – om alla elever har samma chans till en likvärdig utbildning i dagen skola, så hade svaret varit ett rungande nej från 81 procent av lärarna, 75 procent av föräldrarna och 63 procent av eleverna. Och av dem som har tagit ställning ansåg 89 procent av lärarna och 66 procent av föräldrarna att kvaliteten inom skolan skulle förbättras om statens ansvar för skolan ökar. Där finns alltså ett starkt stöd för ett ändrat huvudmannaskap för skolan.

Även i Lärarnas Riksförbunds omfattande väljarundersökning från augusti i år, där 4500 personer i åldern 18–74 år har intervjuats, svarade hela 90 procent att inte alla Sveriges elever får en likvärdig utbildning och en klar majoritet ansåg att likvärdigheten skulle förbättras med en statlig finansiering av skolan.

Detta visar att skillnaderna mellan förbunden är mycket stora. Större än vi trodde. Vi har sträckt ut en hand för att samarbeta om ökat statligt ansvar för skolan för elevernas skull och för att öka likvärdigheten i svensk skola, bland annat med vår artikel i Svenska Dagbladet idag. Tyvärr väljer Lärarförbundet att gå armkrok med arbetsgivarna.

Det är väldigt bra att Lärarförbundet nu är så tydliga. Det främjar debatten. Men att hålla fast vid dagens situation gynnar inte Sveriges elever. Undersökningar från bland annat Skolverket visar tydligt att den differentierade skolan har minskat likvärdigheten och försämrat resultaten för svensk skola.

Vi kan, och vill, inte backa tillbaka till det som varit. Men vi kan inte heller blunda och bara ropa på mer pengar till kommunerna som ska fortsätta att få använda dem enligt eget gottfinnande. Det är oansvarigt.

Nu måste vi gå vidare och rätta till fel som gjorts och som lett oss till allt större skillnader. Och det finns en enighet i lärarkåren om att det krävs ökat statligt ansvar och en annan finansieringsmodell för skolan.

Metta Fjelkner
Ordförande, Lärarnas Riksförbund
..........................................................................

Ovanstående är kopierat ur Lärarnas Riksförbunds nyhetsbrev MedlemsNytt, som landade i min inbox idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0