Poängen...

Som jag uppfattar det, så är (förenklat) poängen med att vi läser om diasporakulturer, bland annat att vi ska komma ihåg att tänka på att alla svenskars historia är inte densamma. I en klass kan eleverna ha flera olika kulturbakgrunder och därmed har de inte samma historia och därför har de skilda historiemedvetanden.
Den "traditionella" historieundervisningen är rätt smalspårig. Även om de har gått ifrån det vi höll på med i grundskolan, memorera kungar och årtal och sånt, så är det fortfarande en begränsad del av världshistorien man lär ut. Av praktiska skäl som tid och pengar kan man ju inte ta med allt, det är omöjligt. Men, för att hos elever skapa ett intresse av historia och för att skapa en förståelse för att ämnet är inte bara ett skolämne, utan en del av varje individ, kan det ju vara av vikt att ta med valda historiska händelser som är av betydelse för den klass man har. Läser man till exempel om Hansatiden, så kan man ju vidga det geografiskt lite mer och kolla vad som hände i andra delar av världen just då. Teachers of today have to think outside the box. Jag gillar think outside of the box uttrycket. Det passar in på så många ställen. ;o)

Nu tänker min dator installera uppdateringar och starta om sig ett par gånger. Jag återvänder till kursböckerna, tror jag...

Kommentarer
Postat av: Åsa

Förhoppningsvis ingår Förintelsen, Kristallnatten och Hitlers jakt på judar, zigenare etc i läroplanen

2009-02-12 @ 17:36:32
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Postat av: Katarina

Det finns med. De har blivit mer noga med det nu i modern tid, ända sen de gav ut den "Om detta må ni berätta" 1998.

2009-02-12 @ 21:13:59
URL: http://vilmarsdotters.blogg.se/
Postat av: tröttÅsa

Bra. Känns som om det nu i modern tid blivit inne med förnekelse.

2009-02-13 @ 07:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0