Pluggpaus =)

Åt av det nybakade brödet till lunch, varm fruktsoppa till. Gott! B jobbar på hemmaplan idag, så han fick också lunch. =) Läste om Diasporakulturer m.m. på förmiddagen. Intressant, men mycket att ta in.
Fortfarande vet jag ingenting om resultaten från omtentan och uppsatsen. Jag hoppas verkligen att de är/blir godkända.

Diaspora
dia´spora
(grekiska diaspora´ 'utspridning') kallas förhållandet att en religiös folkgrupp lever utanför sitt ursprungsområde i samhällen som domineras av en annan religion. Uttrycket avsåg ursprungligen judarna "i förskingringen", dvs. utanför Palestina, men har också använts i fråga om t.ex. protestantiska grupper i katolska länder, liksom om de assyriska och syrianska kristna grupperna i bl.a. Sverige. Med betoning på den etniska aspekten kan man begagna ordet om t.ex. de stora grupper av människor från olika afrikanska samhällen som till följd av slavhandeln tvingades leva utanför Afrika.
Källa: www.ne.se


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jaha förstår ingenting jag hoppas Du begriper vad Du läser.

2009-02-12 @ 14:07:54
Postat av: Katta

Vad segt det kan vara att vänta på att få tillbaka tentor! Jag har också funderat när du ska få tillbaka den.



Diaspora var intressant, Nytt för mig.

2009-02-12 @ 14:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0