För att citera Walt Disney;

Det är rätt kul att göra det omöjliga!

Jag läste i tidningen Hälsa nr 1 2009 (pappersupplagan), om en tjej som gjort just det. Vad omgivningen ansåg var omöjligt. Jag googlade och hittade en sida där det finns en liknande artikel om henne, som varit införd i Allas och är skriven av Stefan Lundberg.Jag tycker inte den är riktigt lika informativ som artikeln i Hälsa, men läs den! Jag kopierar in essensen av den här;
 Hon föddes med den obotliga ögonsjukdomen Rethinitis Pigmentosa, som orsakar pigmentfläckar på näthinnan och till sist leder till total blindhet. Hon var  bara ett år då det stod klart att hon förr eller senare skulle förlora synen. Men ingen visste när. Därför fick Susanne tidigt börja planera för ett liv i mörker. Hon var en envis flicka som visste vad hon ville och som ville bestämma själv. Hon vägrade att låta andra människor tala om för henne hur hon skulle leva sitt liv. Hon hade en jobbig ungdom. Det ständiga kravet på att lyckas pressade henne så hårt att hon drabbades av ätstörningar.Hon beskriver sin syn i tonårsåldern som att titta genom ett kikarsikte. Hon kunde bara se i ett smalt fält rakt fram och hade inget sidoseende och inget mörkerseende.
Tjejen kan spela piano/synth, gitarr och elbas. Hon ignorerade råden hon fick i tonåren om att bli förtidspensionär, tog sig igenom Lärarhögskolan och jobbade sen som förskollärare och musiklärare. Efter det har hon arbetat som datautbildare för andra synskadade och sedan utbildade hon sig till massör (veckopendlade och bodde på vandrarhem under utbildningen) och nu driver hon ett eget spa, där hon också säljer smink och underkläder. Ja, dessutom har hon tre barn och en man också. I tidningen Hälsa finns ett citat av henne som lyder så här: "När jag är intresserad av något så tänker jag inte på vad jag inte kan göra, utan på vad jag kan göra." och ett annat som lyder så här: "Men, jag har inte låtit bekymmer ta över, utan gått vidare. Jag orkar vara envis och kämpa för det jag vill, för jag vet att jag blir så glad när jag når målet. Dessutom är jag övertygad om att det mesta löser sig."
När du har läst hela Allasartikeln kan du kolla in hennes spa på den här sidan =)
Hennes tips för att våga ta steget:
◊ Fråga dig vad det är du verkligen vill göra.
◊ Uppskatta dig själv, se dina egna möjligheter och kunskaper.
◊ Du kommer att möta problem, men låt dem inte ta över.
◊ Trägen vinner, som man säger. Ge inte upp i första taget när du väl är säker på vad du vill.
◊ Ha en öppen utstrålning.
◊ Dra nytta av andras erfarenheter, våga be om hjälp!


Kommentarer
Postat av: Åsa

O ja, hon har gjort det bra, verkligen kämpar-anda!!

Av henne skulle flera av oss lära.

Men Du, kom inte med det kläm-käcka när jag mår som sämst, då kräks jag på Dig :-)

2009-02-10 @ 09:50:48
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Postat av: Katarina

Ingen risk! Min självbevarelsedrift är stor! :D

2009-02-10 @ 09:53:25
Postat av: Katta

Jag blev som.. Glad.. Av att läsa det här. =)

2009-02-10 @ 17:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0