Ord och annat..

Okej, det här inlägget började jag på imorse. Men det tog hela förmiddagen att få det klart.

Det har snöat inatt. Min bil har nu ett vitt täcke över sig som gör att om man tittar ut genom fönstret, ser det inte ut som en bil utan som en snödriva. Det blir alltså till att skotta snö någon gång under dagen.

Oavsett vad, är det min bestämda övertygelse att; Alla människor gör alltid så gott de kan efter bästa förmåga, i varje given situation. Sen varierar ju då förmågan med dagsformen och omständigheterna naturligtvis. Men, i alla fall.
Om, man känner att man vill kritisera människors handlande, ska man göra just detta: kritisera handlingen. Det vill säga, en människa är inte sina handlingar. Det är skillnad på vad man Är och vad man Gör. Alltså borde vi alla komma ihåg att använda meningar som; "Jag tycker om Dig. Men jag tycker illa om det du gör/gjort/gjorde." Det gör en enorm skillnad.
Gör mina vänner fel, så är de ändå mina vänner och jag tycker om dem ändå. Gör mina barn fel, så älskar jag och tycker om dem lika mycket ändå. Däremot, älskar jag inte alltid det de gör, en del saker tycker jag rent illa om. Men, jag tycker Alltid om barnen. Det tror jag att alla föräldrar gör. Just därför är det viktigt att tänka på hur man formulerar sig. Låt bli att säga "Jag tycker inte om Dig när du gör sådär." säg istället "Jag tycker inte om när du gör sådär." Ordens makt är stor.

Nu tänker jag äta lunch och skotta snö, dock ej samtidigt.

Med det låter jag Reinhold Niebuhr få avsluta inlägget i nedanstående bild.


Kommentarer
Postat av: trött och gnällig Åsa

Hur var det nu igen, ord är starkare än svärdes makt eller?

2009-02-05 @ 14:25:37
Postat av: Katarina

Pennan är mäktigare än svärdet.



Sår av svärd går att bota. Men inte sår av ord.

2009-02-05 @ 15:10:28
URL: http://vilmarsdotters.blogg.se/
Postat av: trött och gnällig Åsa

Jo just det, så var det, tack.

2009-02-05 @ 16:03:45
Postat av: Katta

Håller med dig helt och hållet. Som vänner finns man till för varandra och en stor del av vänskap för mig är att vilja vännens väl och utveckling.

2009-02-05 @ 18:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0